Uživatel nepřihlášen
Hry, knihy, zážitky a další požitky
RSS kanál blogu
Píše: Cvrnda - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.

Uncharted: Čtvrtý labyrint - záhad není nikdy dost

Úterý 18.6.2013 17:39 - Autor: Cvrnda
To se mi líbí

Uncharted: Čtvrtý labyrint - záhad není nikdy dostPo příliš dlouhé přestávce jsem se opět pustil do hodnocení knihy na motivy nějaké hry. Nezvolil jsem si nic menšího, než Uncharted z pera Christophera Goldena, abych zjistil, jak se dá dobrodružný feeling předlohy přepsat na papír a zda má kniha co říct i sérií nezasaženým jedincům.

Od vraždy ke starobylým chrámům

Příběh Čtvrtého labyrintu začíná drobnou epizodou, která všem názorně ukáže, že se hlavní hrdina Nathan Drake s ničím moc nemaže. Ani se svou prací, ani se svými protivníky a vlastně ani se ženami. Na tento úvod následně navazuje hlavní zápletka, která se točí okolo vraždy Luky Hzujaka, věrného přítele Victora "Sullyho" Sullivana. A jak se dá očekávat, Sully se rozhodne všemu přijít na kloub, v čemuž mu samozřejmě musí pomoci Drake a mimo jiné i Lukova dcera Jada. Tím začíná nelítostná honba nejen za Lukovými vrahy, ale později i za tajemstvím jakéhosi Čtvrtého labyrintu. Pátrání přitom hrdiny zavede např. do Egypta nebo na ostrov Santorini a navíc jim umožní seznámení s řadou zajímavých osobností v čele s milonářem Tyrem Henriksenem, neskutečně milým bodyquardem Corellim a Jadinou nevlastní matkou Olivií.

Příběh na první pohled působí docela obyčejně, prostě honba za spravedlností spojená s trochou mýtů a archeologie, ve skutečnosti jde však o poměrně netypickou zápletku s množstvím zvratů a nečekaných situací, která se podle mého názoru Christopheru Goldenovi povedla. Kromě toho totiž nabízí i množství skvěle zpracovaných dialogů, mezi nimiž vyčnívá hlavně vzájemné špičkování Draka a Sullyho, takže se může velmi snadno stát, že vám Čtvrtý labyrint během čtení nejednou vykouzlí úsměv na tváři. Vtípků je tu zkrátka dost a skvěle doplňují jinak vážnou zápletku.

Po stopách bájí

Pochválit musím i vyobrazení postav. I když herní Uncharted neznáte, stejně není problém si jednotlivé hrdiny dostatečně představit. Draka a Sullyho přirozeně nejvíc charakterizují časté vtípky a sarkastické poznámky, stejně jako jejich činy. V případě ostatních postav už to samozřejmě neplatí, ale i tak se je podařilo autorovi dost barvitě popsat. Takže pokud jste s Uncharted sérií dosud neměli tu čest, nebojte se, že byste něco nepochopili. Já taky nejsem žádný znalec, maximálně jsem chvíli hrál třetí díl, a stejně jsem vše bez nejmenšího problému pochopil a vstřebal.

Čtvrtý labyrint však obsahuje i dvě věci, které mi trochu vadí. První z nich je přítomnost několika hluchých míst, kdy jsou některé okamžiky popisovány tak detailně a rozsáhle, až mě čtení přestalo bavit. Takových pasáží naštěstí není moc, ale i tak je třeba na ně upozornit. Více mi však vadil fakt, že autor nedokázal moc dobře popsat některá místa, zejména starobylé prostory uvnitř několika labyrintů, kam se hrdinové během své cesty dostanou. V některých chvílích jsem zkrátka musel horlivě přemýšlet, jak asi vypadá komnata nebo jeskyně, kterou se autor snaží popsat, kde je ten vodopád a kde ty schody, a mnohdy se mi nedařilo. Možná se do toho zamotal sám Golden, možná jde jen o problém českého překladu (který jinak musím pochválit), každopádně tu ten problém je a občas mi dokázal čtení lehce otrávit.

Jinak jsem však na knižním Uncharted nenašel žádné chyby, a proto mi nezbývá než Čtvrtý labyrint směle doporučit každému, komu není cizí dobrodružná literatura. Zvlášť když má kniha jen 250 stran i kvalitní přebal a nenastane problém, pokud jste herní Uncharted nikdy nehráli.


Hodnocení hry
Skóre hry 9 9/10
Líbí se mi
  • kvalitní příběh
  • skvělé vyobrazení všech postav
  • ideální dávka humoru
  • vynikající dialogy
  • kvalitní přebal
  • menší počet stran
  • vhodné i pro neznalé čtenáře
Vadí mi
  • pár hluchých a nezáživných okamžiků
  • nedostatečný popis některých míst
Verdikt: Uncharted není pecka jen na PlayStationu 3, ale i na papíře. Čtvrtý labyrint nabízí prakticky vše, co od takového titulu lze chtít a navíc neztrácí unikátní feeling "moderního Indiany Jonese" známý z herní předlohy. Dobrodruhy mezi námi i fanoušky herních knih určitě nemusím dál přesvědčovat.
Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Uncharted: Čtvrtý labyrint - záhad není nikdy dost
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Eclypse    Andrea: Ještě aby neEclypseeclypse17836    24.6.2013 15:57 Eclypse

Andrea: Ještě aby ne

Andrea    Cvrnda, jenze pro Eclypse, co je nejak spojene z PS tak je automaticky fuj fuj :-D joooo kdyby to byla kniha z univerzita Halo, tak by ten posuk Eclypse psal, ze je to kniha roku a kdo si to nekoupi tak je blby atd....Andreaandrea14123    23.6.2013 23:01 Andrea

Cvrnda, jenze pro Eclypse, co je nejak spojene z PS tak je automaticky fuj fuj :-D joooo kdyby to byla kniha z univerzita Halo, tak by ten posuk Eclypse psal, ze je to kniha roku a kdo si to nekoupi tak je blby atd....

Cvrnda člen redakce   5x   Eclypse: Možná tě to překvapí, ale ke čtení knížky PlayStation nepotřebuješ. Stačí mozek, oči a schopnost číst, jiný HW k přečtení nepotřebuješCvrndacvrnda7    23.6.2013 20:35 Cvrnda

Eclypse: Možná tě to překvapí, ale ke čtení knížky PlayStation nepotřebuješ. Stačí mozek, oči a schopnost číst, jiný HW k přečtení nepotřebuješ

Eclypse    Nedával bych jí tak vysoké ohodnocení. Přeci jen, je to pouze pro PSEclypseeclypse17836    23.6.2013 20:22 Eclypse

Nedával bych jí tak vysoké ohodnocení. Přeci jen, je to pouze pro PS

Cuddles    Kniha me dost oslovila, uz jen z toho duvodu, ze parim jen na notasu, takze nemam moznost se dostat ke konzolovkam. :thumbup:Cuddlescuddles5766    21.6.2013 08:27 Cuddles

Kniha me dost oslovila, uz jen z toho duvodu, ze parim jen na notasu, takze nemam moznost se dostat ke konzolovkam. :thumbup:

Skallagrim    Cvrnda: Ono hlavně, mimo to, že je to jen hloupej přepis, jsou tam příšerný chyby v textu. Nevím ale jestli to není jen chyba překladu, originál jsem ani neviděl. Každopádně se v knížce několikrát objevuje situace, když autor něco napsal a na další straně to hned popřel a nedávalo to smysl, už jsem to tu někde psal v článku o další knize z řady AC na motivy hry Black Flag. Například na žačátku v tej bitce se psalo, že se ozývalo praskání kostí a já nevím, co ještě a o stránku dál zase psal, že všichni v pořádku odešli a nikdo nebyl vážně zraněn. Nebo situace, kdy Ezio potkal tu holku, kterou stráže postřelili kuší do nohy a když ji odnesl k doktorovi, tak ten jí řekl, že je dobře, že jí nepostřelili kuší, protože to by ta noha nedopadla tak dobře. A to tam ještě ani nic jinýho než kuše nepoužívali. A to jsou jen dva příklady z Renesance, na který si teď vzpomenu, bylo tam toho víc. Pro mě prostě, s prominutím, nesmyslná srágora, kterou nestojí za to číst, když sám autor má bordel v tom, co píše. Může to bejt chyba překladu, ale vzhledem k tomu, kolikrát jsem tam něco takovýho našel si to nemyslím.Skallagrimskallagrim19082    20.6.2013 12:20 Skallagrim

Cvrnda: Ono hlavně, mimo to, že je to jen hloupej přepis, jsou tam příšerný chyby v textu. Nevím ale jestli to není jen chyba překladu, originál jsem ani neviděl. Každopádně se v knížce několikrát objevuje situace, když autor něco napsal a na další straně to hned popřel a nedávalo to smysl, už jsem to tu někde psal v článku o další knize z řady AC na motivy hry Black Flag. Například na žačátku v tej bitce se psalo, že se ozývalo praskání kostí a já nevím, co ještě a o stránku dál zase psal, že všichni v pořádku odešli a nikdo nebyl vážně zraněn. Nebo situace, kdy Ezio potkal tu holku, kterou stráže postřelili kuší do nohy a když ji odnesl k doktorovi, tak ten jí řekl, že je dobře, že jí nepostřelili kuší, protože to by ta noha nedopadla tak dobře. A to tam ještě ani nic jinýho než kuše nepoužívali. A to jsou jen dva příklady z Renesance, na který si teď vzpomenu, bylo tam toho víc. Pro mě prostě, s prominutím, nesmyslná srágora, kterou nestojí za to číst, když sám autor má bordel v tom, co píše. Může to bejt chyba překladu, ale vzhledem k tomu, kolikrát jsem tam něco takovýho našel si to nemyslím.

Cvrnda člen redakce    Renesance je hodně rozporuplná knížka. Já jí četl ještě před tím, než jsem dohrál hru (i když příběh jsem znal už dávno) , takže se mi to i v jistém smyslu líbilo, viz [ odkaz ] ale dovedu si představit, že kdybych hru měl v době čtení za sebou, pěkně bych se u toho nudil. To je holt problém přepisů herního příběhuCvrndacvrnda7    20.6.2013 10:48 Cvrnda

Renesance je hodně rozporuplná knížka. Já jí četl ještě před tím, než jsem dohrál hru (i když příběh jsem znal už dávno) , takže se mi to i v jistém smyslu líbilo, viz [ odkaz ] ale dovedu si představit, že kdybych hru měl v době čtení za sebou, pěkně bych se u toho nudil. To je holt problém přepisů herního příběhu

Skallagrim    Cvrnda: Rozumím tomu a víceméně souhlasím. Ale jsem poměrně náročnej čtenář, pokud to o sobě můžu říct, a hodnocení devítkou mám určený pro jiný díla. Přeci jenom, stejně jako u her, je příběh u Uncharted poměrně jednoduchej, zábavnej a vcelku chytrej, ale jednoduchej. Ale je to samozřejmě od člověka k člověku a tvoje hodnocení nezpochybňuju. Už jsem slyšel i o lidech, kteří byli nadšení z Assassin's Creed: Renesance, tomu už moc nerozumím.Skallagrimskallagrim19082    20.6.2013 10:41 Skallagrim

Cvrnda: Rozumím tomu a víceméně souhlasím. Ale jsem poměrně náročnej čtenář, pokud to o sobě můžu říct, a hodnocení devítkou mám určený pro jiný díla. Přeci jenom, stejně jako u her, je příběh u Uncharted poměrně jednoduchej, zábavnej a vcelku chytrej, ale jednoduchej. Ale je to samozřejmě od člověka k člověku a tvoje hodnocení nezpochybňuju. Už jsem slyšel i o lidech, kteří byli nadšení z Assassin's Creed: Renesance, tomu už moc nerozumím.

Andrea   1x   Knížka Uncharted? No tak hurá do knihkupectví!Andreaandrea14123    20.6.2013 10:22 Andrea

Knížka Uncharted? No tak hurá do knihkupectví!

Cvrnda člen redakce    Skallagrim: Obzvlášť ohledně knížek rozdíl mezi osmičkou nebo devítkou už fakt nevidím. Ta devítka vyjadřuje jak moc dobře se mi to četlo, a až na těch pár hluchých míst se mi to v porovnání s většinou ostatních herních knih četlo vážně výborně a dost jsem se těšil na roruzlení příběhu, které mě nijak nezklamaloCvrndacvrnda7    20.6.2013 10:08 Cvrnda

Skallagrim: Obzvlášť ohledně knížek rozdíl mezi osmičkou nebo devítkou už fakt nevidím. Ta devítka vyjadřuje jak moc dobře se mi to četlo, a až na těch pár hluchých míst se mi to v porovnání s většinou ostatních herních knih četlo vážně výborně a dost jsem se těšil na roruzlení příběhu, které mě nijak nezklamalo

mapo    Must have! ;) Pěkný článek, o knížce jsem ani nevěděl.

Jinak v první části první odstavec jsi asi měl na mysli bodyguard a ne bodyquard ... :)
mapomapo18520
    20.6.2013 09:57
mapo

Must have! ;) Pěkný článek, o knížce jsem ani nevěděl.

Jinak v první části první odstavec jsi asi měl na mysli bodyguard a ne bodyquard ... :)Komentář byl autorem naposledy upraven 20.6.2013 10:35

Původní verze před úpravami:Must have! ;) Pěkný článek, o knížce jsem ani nevěděl.

Jinak v první kapitole první odstavec jsi asi měl na mysli bodyguard a ne bodyquard ... :)

Skallagrim    Knihou jsem byl mile překvapen. Po průseru s Assassin's Creed sahám po knihách s herní předlohou jen zřídka a u Uncharted jsem nemohl jinak a nelitoval jsem. Osobně bych hodnotil spíš 8/10, zase takový terno to nebylo, ale co se žánru týče, tak výborný.Skallagrimskallagrim19082    20.6.2013 09:56 Skallagrim

Knihou jsem byl mile překvapen. Po průseru s Assassin's Creed sahám po knihách s herní předlohou jen zřídka a u Uncharted jsem nemohl jinak a nelitoval jsem. Osobně bych hodnotil spíš 8/10, zase takový terno to nebylo, ale co se žánru týče, tak výborný.

dusty    Existuje knížka, tak by neměla chybět do mé sbírky :-)dustydusty4291    20.6.2013 08:46 dusty

Existuje knížka, tak by neměla chybět do mé sbírky :-)

sweat55    Tu knížku si někdy musim přečíst :Dsweat55sweat5520217    19.6.2013 21:19 sweat55

Tu knížku si někdy musim přečíst :D

O autorovi blogu

Cvrnda
Cvrnda
Muž, 24 let

Na internetu občas vystupuji pod starou přezdívkou "DarthCvrnda". Hrám propadám už od dětství, přičemž mezi mé nejoblíbenější žánry patří akční hry a RPG a obecně dávám přednost titulům s pořádným příběhem a autentickou, svižnou nebo originální hratelností. Nepohrdnu jakoukoliv kvalitní knížkou a kromě toho jsem také velký příznivec Star Wars univerza. Filmového, knižního i herního.

Největší pozornost přitom věnuji projektům následujících studií, fungujících i dávno rozpuštěných:

  • CD Projekt RED (Zaklínač, Gwent, Cyberpunk 2077)
  • Bohemia Interactive (Arma, Take On, DayZ, Ylands)
  • Valve (Half-Life/Portal, Team Fortress 2, Counter-Strike, Left 4 Dead)
  • Remedy (Alan Wake, Max Payne, Quantum Break, P7)
  • TaleWorlds Entertainment (Mount & Blade)
  • TripWire Interactive (Red Orchestra/Rising Storm, Killing Floor)
  • Amanita Design (Samorost, Machinarium, Botanicula, Chuchel)
  • MachineGames (Wolfenstein)
  • id Software (Doom, Quake)
  • Arkane Studios (Dishonored, Prey)
  • Bethesda Game Studios (The Elder Scrolls, Fallout)
  • 2K Czech/Illusion Softworks, Pterodon (Mafia, Vietcong, H&D)
  • Rockstar Games (Grand Theft Auto, Max Payne 3, Bully)
  • BioWare (Dragon Age, Mass Effect, Anthem)
  • Respawn Entertainment (Titanfall, Star Wars)
  • DICE, Motive Studios (Star Wars: Battlefront)
  • Eidos Montreal (Deus Ex, Avengers)
  • Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max)
  • 4A Games (Metro)
  • GSC GameWorld (Stalker)
Založit herní BLOG