Uživatel nepřihlášen
Hry, knihy, zážitky a další požitky
RSS kanál blogu
Píše: Cvrnda - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.

Mass Effect: Klam - Omega táhne

Středa 29.2.2012 18:21 - Autor: Cvrnda
To se mi líbí

Mass Effect: Klam - Omega táhneTěžko se tomu věří, ale na pulty obchodů se dostala už čtvrtá knížka na motivy Mass Effectu. Leckdo už se v tom může ztrácet, někomu to možná přijde zbytečné, ale je to tak. Už čtvrtá knížka, tentokrát s podtitulem Klam. Je i samotná knížka jenom jeden velký klam, nebo jde o další podařený doplněk?

Biotika nade vše

Jak se dá čekat, hlavní roli hrají staré známé postavy, především tedy David Anderson a Kahlee Sanders. Ti se zoufale snaží přesvědči radu Citadely o důležitosti možné hrozby v podobě Reaperů, potažmo Smrťáků. Ale bezúspěšně. I když oba hrdinové zkouší vytahovat na světlo různé důkazy, včetně hrůzného těla Paula Graysona a studenta biotické akademie Nicka Donahua, rada si pořád myslí svoje. Právě Nick je následně hlavní pákou celého příběhu, protože uteče a zapojí se do organizace jménem Biotické Podzemní Hnutí, prosazující nadřazenost biotiků až do nejabsurdnějších výšin. Anderson a Kahlee proto musí Nicka najít, aby předešli katastrofálním následkům.

Klam zároveň sleduje i další známé postavy, a to Gillian Grayson a jejího ochránce, Hendela Mitru. Oba pořád tráví čas uvnitř kvarianské flotily, ale klid a pořádek se rozplyne ve chvíli, kdy Gillian zjistí, kdo přesně může za smrt jejího otce, již zmíněného Paula Graysona. Může za ni Záhadný, vůdce Cerberu. Z pochopitelných důvodů se Gillian rozhodne na vlastní pěst pomstít, a výrazně posílená se vydává do hnízda všech gaunerů a zločinců, na stanici Omega. Tam se brzy shodou okolností dostane i Nick, Anderson, Kahlee i Hendel. Výsledný úkol je tedy jasný. Najít nejen Nicka, ale i Gillian, přičemž i oba teenageři sledují své cíle a záměry.

Všichni jsme postradatelní

Díky tomu, že kniha sleduje víc postav naráz, nabývá příběh zajímavých rozměrů a je rázně větvený. Těžko říct čím to je, ale daří se to mnohem decentněni než v případě Zjevení, které z tohoto hlediska trochu selhalo. Možná je to autorem, jímž tentokrát není můj oblíbený spisovatel a osvědčený scénárista drew Karpyshyn, ale William C. Deitz. Příběh a jeho vyznění se mu zkrátka podařilo bezvadně, zvlášť když děj postrádá klišovitá témata a naopak nabízí řadu překvapivých zvratů. Jenom škoda, že se prakticky celá knížka odehrává na Omeze, díky čemuž občas nastává mírný stereotyp, a pokud člověk Omegu nezná z Mass Effectu 2, může být z hlediska představivosti trochu mimo.

Když už jsem ale zmínil autora, nesmím zapomenout zmínit jednu věc. Možná jste o tom také slyšeli. Správně, řada nesrovnalostí v rámci universa. Stejně tak jste možná slyšeli, že český překladatel se pokusil těm nesrovnalostem vyhnout. A víte co? Podařilo se to, aspoň já nenarazil na žádnou výraznou pitomost, která by bila do očí jako v případě originálu. Co se už ale nepodařilo, je opravení chyb. Na českém překladu, nebo spíš na korektuře, je až moc vidět, že byla dělána ve spěchu. Všechno je sice přeloženo dobře, ale velmi snadno lze narazit na řadu překlepů, ve dvou případech to zašlo až tak daleko, že došlo k prohození jmen zúčastněných.

Jinak se ale novému Mass Effectu podařilo vyhnout chybám. Stěžovat si nejde ani na ideální počet stran, tedy 287. I když, knížka se mi četla tak skvěle a rychle, že by nebyl problém ani s vyšším číslem. Až tak je Klam kvalitní. Sice se mu nepodařilo překonat svého předchůdce, Odvetu, ale i tak jde o důstojného pokračovatele Mass Effect románů. Rozhodně doporučuju.

Hodnocení hry
Skóre hry 9 9/10
Líbí se mi
  • Kvalitní větvený příběh
  • Několik působivých zvratů
  • Návrat starých známých postav
  • Počet stran
Vadí mi
  • že může umístění děje dělat problémy nováčkům
  • Řada překlepů
Verdikt: Najde se sice velké množství překlepů a noví čtenáři mohou mít problémy s vyobrazením Omegy, ale jinak jde o parádního pokračovatele knížek ze světa Mass Effectu. Pokud se už nemůžete dočkat třetího dílu, tohle by mohl být ideální způsob na zkrácení čekání, nebo naopak na prodloužení zážitku.
Tisk
Štítky: mass effect, klam, deception
Hodnocení:
( 7.9 / 16 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Mass Effect: Klam - Omega táhne
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
maxinik55    Moc jsem knížce nevěřil, když jsem přečetl některé recenze, tohle je jedna z mála která tu knížku hodnotí tak vysoce, a já naprostou souhlasím. Ze začátku mě knížka tak nevtáhla do děje, jako Odveta či Klam (vzestup měl hodně nudných pasáží) ale tak v půlce knížky se to "rozjelo", a nemohl jsem se od knihy odtrhnout. SPOILER : Celkem mě bylo líto Hendela, on chtěl Nickovi a Gillian jen pomoct, a Nick ho zastřelil. . Nicka mi naopak líto nebylo skoro vůbec, a to ze začátku patřil k mým oblíbenějším postavám. A Gillian. . skončila bohužel jako její otec. . No, s hodnocením souhlasím, recenze pěkná, jen tak dál. :) :thumbup:maxinik55maxinik555166    6.7.2012 23:38 maxinik55

Moc jsem knížce nevěřil, když jsem přečetl některé recenze, tohle je jedna z mála která tu knížku hodnotí tak vysoce, a já naprostou souhlasím. Ze začátku mě knížka tak nevtáhla do děje, jako Odveta či Klam (vzestup měl hodně nudných pasáží) ale tak v půlce knížky se to "rozjelo", a nemohl jsem se od knihy odtrhnout. SPOILER : Celkem mě bylo líto Hendela, on chtěl Nickovi a Gillian jen pomoct, a Nick ho zastřelil. . Nicka mi naopak líto nebylo skoro vůbec, a to ze začátku patřil k mým oblíbenějším postavám. A Gillian. . skončila bohužel jako její otec. . No, s hodnocením souhlasím, recenze pěkná, jen tak dál. :) :thumbup:

Chipsonator    Takže to není tak hrozné jak se psalo jo? No nejspíš tomu šanci dám :dance:Chipsonatorchipsonator7091    29.2.2012 19:06 Chipsonator

Takže to není tak hrozné jak se psalo jo? No nejspíš tomu šanci dám :dance:

O autorovi blogu

Cvrnda
Cvrnda
Muž, 23 let

Na internetu občas vystupuji pod starou přezdívkou "DarthCvrnda". Hrám propadám už od dětství, přičemž mezi mé nejoblíbenější žánry patří akční hry a RPG a obecně dávám přednost titulům s pořádným příběhem a autentickou, svižnou nebo originální hratelností. Nepohrdnu jakoukoliv kvalitní knížkou a kromě toho jsem také velký příznivec Star Wars univerza. Filmového, knižního i herního.

Největší pozornost přitom věnuji projektům následujících studií, fungujících i dávno rozpuštěných:

  • CD Projekt RED (Zaklínač, Gwent, Cyberpunk 2077)
  • Bohemia Interactive (Arma, Take On, DayZ, Ylands, Project Argo)
  • Valve (Half-Life/Portal, Team Fortress 2, Counter-Strike, Left 4 Dead)
  • Remedy (Alan Wake, Max Payne, Quantum Break, P7)
  • TaleWorlds Entertainment (Mount & Blade)
  • TripWire Interactive (Red Orchestra/Rising Storm, Killing Floor)
  • Amanita Design (Samorost, Machinarium, Botanicula)
  • MachineGames (Wolfenstein)
  • id Software (Doom, Quake)
  • Bethesda Game Studios (The Elder Scrolls, Fallout)
  • 2K Czech/Illusion Softworks + Pterodon (Mafia, Vietcong)
  • Rockstar Games (Grand Theft Auto, Max Payne 3, Bully)
  • BioWare (Dragon Age, Mass Effect)
  • Respawn Entertainment (Titanfall, Star Wars)
  • Eidos Montreal (Deus Ex, Avengers)
  • Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max)
  • 4A Games (Metro)
  • GSC GameWorld (Stalker)
Založit herní BLOG